Trouwen op andere locatie
Wat is het?
U kunt niet alleen een persoonlijke keuze maken in trouwambtenaar, maar ook in trouwlocatie. Naast de twee vaste locaties is het in Cranendonck ook mogelijk om te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan op een plek die voor u een bijzondere betekenis heeft. Deze locatie moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Aan het trouwen op een locatie naar eigen keuze zijn extra kosten verbonden.
Hoe werkt het?
Waar moet de andere trouwlocatie aan voldoen?
- de locatie moet voor iedereen goed bereikbaar zijn;
- de locatie en voltrekking moeten voor iedereen toegankelijk (=openbaar) zijn;
- de locatie moet voldoen aan de regels van goede smaak en openbare orde;
- de locatie moet zodanig zijn ingericht dat op deze locatie de huwelijksvoltrekking of partnerschapregistratie te allen tijde kan doorgaan;
- de locatie dient overdekt te zijn; de voltrekking mag niet in de open lucht plaatsvinden;
- er dient een overeenkomst te worden overlegd waarin de criteria zijn opgenomen en gegarandeerd te worden. Een dergelijke overeenkomst wordt door de gemeente Cranendonck geleverd. Deze overeenkomst wordt ondertekend door de eigenaar van de locatie, het bruidspaar/de partners en de gemeente.
Wat moet ik doen?
U moet er rekening mee houden dat een ambtenaar van Burgerzaken vooraf de door u uitgekozen locatie komt bekijken. Dit gebeurt uiteraard in overleg.Wilt u van deze mogelijkheid gebruik maken? Dien dan uiterlijk drie maanden voor uw trouw- of registratiedatum een verzoekin. Maak hiervoor gebruik van het formulier.
Wat kost het?
Locatie en dag | Kosten |
---|---|
Huwelijk of geregistreerd partnerschap op eigen locatie | |
maandag t/m vrijdag van 09.00 - 16.00 uur | € 799,00 |
weekend, feestdagen en ADV-dagen tussen 09.00 - 16.00 uur | € 815,40 |
Huwelijk of geregistreerd partnerschap in het kasteeltje | |
maandag t/m vrijdag van 09.00 - 16.00 uur | € 682,65 |
weekend, feestdagen en ADV-dagen tussen 09.00 - 16.00 uur | € 714,65 |
Huwelijk of geregistreerd partnerschap in de raadszaal van het gemeentehuis | |
maandag t/m vrijdag van 09.00 – 16.00 uur | € 614,55 |
weekend, feestdagen en ADV-dagen tussen 09.00 - 16.00 uur | € 714,65 |
Gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap in een spreekkamer van het gemeentehuis | |
dinsdag om 09.00 uur om 09.30 uur (uitsluitend voor inwoners van de gemeente) | gratis |
Eenvoudige ceremonie in een spreekkamer van het gemeentehuis | |
woensdag 14.00 - 16.00 uur | € 157,55 |
Overige kosten | |
Trouwboekje | € 35,95 |
Uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand | € 14,70 |
Omzetten van een geregistreerd partnerschp in een huwelijk (zonder ceremonie, balie gemeentehuis) | € 52,50 |
Kosten bij wijzigen of annuleren | |
Wijzigen van een reeds bevestigde datum of tijdstip van de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. | € 26,25 |
Annuleren van een reeds bevestigde datum of tijdstip van de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. | |
Annulering op 6 weken of minder voor de bevestigde datum | € 110,30 |
Annulering meer dan 6 weken voor de bevestigde datum | € 57,75 |
Hoe lang duurt het?
- Een standaard ceremonie duurt maximaal 60 minuten.
- Een eenvoudige ceremonie duurt maximaal 30 minuten.
- Een gratis ceremonie duurt maximaal 15 minuten.
Aanvullende informatie
Het is mogelijk om voor uw huwelijk een andere Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand (BABS) te benoemen voor één dag. Voorwaarde is wel dat de BABS in een andere Nederlandse gemeente een geldige benoeming heeft.
Het Reglement Burgelijke Stand(externe link) vindt u bij de lokale wetgeving op Overheid.nl.