Verhuizing doorgeven
Wat is het?
- Als u naar of binnen deze gemeente verhuist, moet u dat doorgeven aan deze gemeente.
- Doe dit uiterlijk 5 dagen nadat u verhuisd bent.
Als u te laat bent met het doorgeven, kan dit gevolgen hebben voor bijvoorbeeld huurtoeslag, studiefinanciering, uw parkeervergunning, gemeentelijke belastingen of uitkering.
U heeft een bewijs van bewoning (huurcontract of koopakte en een toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner) nodig bij het doorgeven van uw verhuizing.
Milieupas
De milieupas is eigendom van de gemeente Cranendonck. Als u verhuist laat u de pas achter in de woning. Dit geldt ook als u binnen de gemeente verhuist.
Verhuizen naar het buitenland
Als u vanuit de gemeente naar het buitenland verhuist, moet u dit uiterlijk 5 dagen vóór uw vertrek doorgeven aan de gemeente. U doet dan aangifte van emigratie. Voor emigratie gelden andere regels.
Verhuizen naar Nederland
Als u vanuit het buitenland in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij de gemeente. Dit geldt ook als u al eerder in Nederland hebt gewoond.
Hoe werkt het?
De volgende personen mogen een verhuizing doorgeven:
- iedereen van 16 jaar en ouder voor zichzelf
- samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar (alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen)
- de ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen
- ouder(s) voor inwonende meerderjarige kinderen (alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen)
- meerderjarige kinderen voor inwonende ouder(s) (alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen)
- de curator voor een persoon die onder curatele is gesteld
- het hoofd van de instelling voor personen die in een instelling verblijven
- iemand die u gemachtigd heeft de verhuizing voor u door te geven
Wat moet ik doen?
Geef uw verhuizing door aan de nieuwe gemeente. Doe dit uiterlijk 5 dagen nadat u bent verhuisd. Als u de verhuizing eerder wilt doorgeven, kan dit maximaal 4 weken voor de datum van verhuizing.
Let op:
Als u na de verhuizing aangifte doet van adreswijziging, dan is de datum van verhuizing de datum van adreswijziging. Dit moet dan wel binnen 5 dagen na verhuizing.
- Als u later aangifte doet, is de datum waarop u de wijziging doorgeeft aan de gemeente, de officiële datum van adreswijziging.
- Als u een verhuizing in de toekomst hebt doorgegeven, past de gemeente de adresgegevens aan op de datum die u doorgeeft. Dit is dan de datum van adreswijziging.
Zorg ervoor dat u alle gegevens geeft die de gemeente nodig heeft. Anders past de gemeente uw adresgegevens niet aan.
U kunt uw verhuizing eenvoudig digitaal doorgeven met uw DigiD. Voor hulp bij het digitaal doorgeven van uw verhuizing binnen Nederland kunt u ook terecht bij het Informatieplein van de bibliotheek. U kunt ook persoonlijk langskomen om uw verhuizing door te geven. Maak hiervoor wel een afspraak.
Wat heb ik nodig?
Voor het doorgeven van een verhuizing heeft u de volgende documenten nodig:
- een bewijs van bewoning (huurcontract of koopakte en een toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner).
Online doorgeven
- U geeft uw verhuizing online door met DigiD. Als u nog geen DigiD hebt, vraagt u die aan via DigiD.nl. U hebt de DigiD inlogcode binnen enkele dagen in huis.
Persoonlijk doorgeven
- uw geldige identiteitsbewijs
Schriftelijk doorgeven
- het verhuisformulier van de gemeente
- uw handtekening op het formulier
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
Hoelang duurt het?
De gemeente past binnen 5 werkdagen uw adresgegevens aan, gerekend vanaf de verhuisdatum. U krijgt daar schriftelijk een bevestiging van op uw nieuwe adres.
De gewijzigde gegevens kunt u na drie werkdagen, gerekend vanaf de verhuisdatum, inzien op www.mijnoverheid.nl onder het kopje ‘identiteit’. U kunt hier inloggen met uw DigiD. Als de gegevens juist zijn, hoeft u niets te doen.
