Grond pachten

Wat is het?

De gemeente is eigenaar van diverse percelen landbouwgrond. Een deel van deze gronden verpacht de gemeente aan agrariërs op basis van geliberaliseerde pacht.
Grond pachten kan alleen als u de grond wilt gebruiken voor bedrijfsmatige landbouw. 

Vanaf 1 januari 2025 gaat de gemeente Cranendonck meerdere landbouwgronden verpachten volgens de in 2024 gewijzigde en vastgestelde nota: “Duurzame geliberaliseerde pacht 2022, geactualiseerd 2024”. Inschrijving is op basis van het hoogst ingeschreven gecombineerde bod per hectare. Dit bestaat uit een bod in euro’s vermeerderd met een fictieve waarde voor te nemen duurzaamheidsmaatregelen. De inschrijvingsperiode start op 27 september 2024 en sluit op 31 oktober 2024 om 16.00 uur. 

 

Hoe werkt het?

Pachtovereenkomst

De gemeente laat voor de betreffende blokken door haar pachtbeheerder Arcadis Nederland B.V. een pachtovereenkomst opstellen die wordt ingeschreven bij de Grondkamer. Deze overeenkomst is een geliberaliseerde pachtovereenkomst van los land.
De pachtperiode loopt in beginsel van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2027, dus voor drie (3) kalenderjaren.

Via onderstaande procedure kunt u zich inschrijven op de pacht van één of meerdere blokken. 

  • Voor alle beschikbare blokken geldt een verbod op het gebruik van glyfosaat houdende middelen.
  • Belangrijkste wijzigingen t.o.v. de vorige inschrijfprocedure:
  1. Deelname aan de Open Bodem Index is verplicht om in aanmerking te komen voor één of meer pachtblokken.
  2. Er geldt een verplichte minimale duurzaamheidswaarde van € 150,- per hectare in de vorm van duurzaamheidsmaatregelen.
  3. De deelgebieden zijn komen te vervallen.
  4. Er is een verplicht type grondgebruik aan de blokken toegekend, grasland danwel bouwland.
  5. De te kiezen maatregelen op de maatregelentabel zijn deels gewijzigd.
     

Wat moet ik doen?

Inschrijving

Heeft u interesse in één of meerdere van de beschikbare blokken? Vul dan het inschrijfformulier volgens de onderstaande instructies in. Het gelddeel van uw bod moet minimaal € 900,- per hectare zijn. Het fictieve bedrag van de duurzaamheidsmaatregelen telt voor maximaal € 900,- mee. LET OP: vanaf 2025 is een minimale duurzaamheidswaarde van € 150,- per hectare verplicht.

Hoe lever ik mijn inschrijving aan?

Om u in te schrijven voor één of meerdere blokken moet u de juiste informatie aanleveren. Om uw inschrijving succesvol te laten verlopen volgt u de volgende stappen:

  1. Bestudeer de overzichtskaart waarop alle aangeboden blokken staan en de overzichtskaart grondgebruik per pachtblok (grasland of bouwland), en maak voor uzelf een keuze op welk(e) blok(ken) u zich wilt inschrijven. LET OP: blok 7 stond eerder op de overzichtskaart als bouwland aangegeven. Dit moet grasland zijn.  
  2. Vul voor ieder blok waarvoor u zich inschrijft de bijbehorende maatregelentabel in, waarin u aangeeft welke duurzame maatregelen u op dat blok gaat treffen. Tel de waarde van de maatregelen bij elkaar op om tot een totaalbedrag te komen.
    Let bij het kiezen van de maatregelen op het toegestane grondgebruik per pachtblok.  
  3. Vul het inschrijfformulier pacht in. Hierop geeft u ook aan welk geldbedrag u per hectare biedt en welk fictief bedrag u aan duurzaamheidsmaatregelen per hectare biedt.  Het fictieve bedrag komt overeen met het bedrag op de in stap 2 ingevulde maatregelentabel.
  4. Om de inschrijving af te ronden geeft u de gevraagde documenten op één van de onderstaande momenten, maar uiterlijk op donderdag 31 oktober 2024 16.00 uur in een gesloten envelop af aan mevrouw J. van der Loo-Peters. U kunt zich daarvoor melden bij de balie van het gemeentehuis.
    De momenten waarop het inleveren van de envelop mogelijk is:
  • Maandag 14 oktober 2024 van 10.00 uur tot 11.00 uur;
  • Woensdag 30 oktober 2024 van 10.00 uur tot 11.00 uur;
  • Donderdag 31 oktober 2024 van 15.00 uur tot 16.00 uur.

     5. In de envelop doet u de volgende zaken:

  • Het ingevulde en ondertekende inschrijfformulier pacht
  • Per blok een ingevulde maatregelentabel
  • Een kopie van een geldig legitimatiebewijs
  • Een kvk-uittreksel van uw agrarische onderneming.

Na overhandiging krijgt u een bewijs van ontvangst.
Inschrijvingen die te laat of onvolledig zijn worden niet in behandeling genomen.

Uitzonderingen

De blokken 2, 4, 6 en 16 zijn erg klein en daarom zijn hier enkele uitzonderingen voor gemaakt.

  • Voor deze blokken moet het gelddeel van uw bod minimaal € 200,- per hectare zijn. Het fictieve bedrag van de duurzaamheidsmaatregelen mag voor deze blokken maximaal € 400,- zijn.
  • Deze blokken tellen niet mee in het maximum aantal van 2 blokken dat per inschrijfprocedure aan een inschrijver wordt gegund.

Voor het overige gelden dezelfde voorwaarden als voor de andere blokken.

Werkwijze gunning

Uw inschrijving is niet vrijblijvend. Wanneer u een inschrijfformulier indient, bent u bij gunning verplicht de pachtovereenkomst te ondertekenen. Op maandag 4 november om 13.00 uur openen we de gesloten enveloppen met inschrijfformulieren tijdens een openbare bijeenkomst. Deze bijeenkomst vindt plaats in de Maarheeze zaal op de begane grond in het gemeentehuis. 

Belangstellenden zijn van harte welkom daarbij aanwezig te zijn. Alle inschrijvers krijgen nadien schriftelijk bericht over hun persoonlijke uitkomst van de inschrijving.

Kosten

  • Bij gunning (en dus het aangaan van een overeenkomst) zijn onderstaande kosten voor rekening van de pachter: 50% van de op het perceel drukkende waterschapslasten;
  • Inschrijvingskosten van de overeenkomst bij de grondkamer (*tarief 2024 € 159,- per contract).
     

Informatie

Voor meer informatie over de procedure kunt u op maandag, woensdag en donderdag tijdens kantooruren contact opnemen met mevrouw J. van der Loo-Peters via 0495-431 243 of j.vanderloo-peters@cranendonck.nl.

Inschrijfformulieren en informatie over de te verpachten blokken, inschrijvingsvoorwaarden, maatregelentabel, voorbeeld modelovereenkomst met de algemene voorwaarden en de Nota: “Duurzame geliberaliseerde pacht 2022, geactualiseerd 2024” vindt u onder het kopje “downloads”. Leest u liever de informatie op papier? U kunt alle stukken inzien op het gemeentehuis. U kunt hiervoor een afspraak maken met mevrouw J. van der Loo-Peters via bovenstaande contactgegevens.

Downloads