Wat is het?

Is uw paspoort of identiteitskaart gestolen of bent u het kwijt? Dan is het verstandig om uw gestolen of verloren reisdocument zo snel mogelijk te laten registreren. Hiervoor legt u een verklaring van vermissing af bij de gemeente. Dit is nodig om misbruik van uw oude reisdocument tegen te gaan en voor de aanvraag van een nieuw paspoort of identiteitskaart. Aangifte doen bij de politie is niet verplicht, maar kan verstandig zijn als er duidelijk sprake is van een misdrijf (b.v. diefstal).

Een verklaring van vermissing kunt u afleggen tegelijkertijd met aanvraag van een nieuw reisdocument. U kunt de verklaring ook alvast digitaal doorgeven.

DigiD linkVermissing doorgeven

Afspraak maken

Voor het aanvragen van een nieuw reisdocument maakt u een afspraak. Kijk voor meer informatie bij paspoort of identiteitskaart.

Afspraak maken

Hoe werkt het?

Paspoort of identiteitskaart teruggevonden?

Vindt u uw reisdocument terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij uw gemeente. U kunt uw teruggevonden document dus niet meer gebruiken als reisdocument. Het document staat namelijk als vermist geregistreerd. Deze registratie is niet terug te draaien. Het gebruik van een teruggevonden reisdocument is strafbaar. De gemeente vernietigt het document om fraude en misbruik te voorkomen.

Paspoort of identiteitskaart gevonden door iemand anders?

Heeft iemand uw reisdocument als gevonden voorwerp bij de gemeente ingeleverd? Dan wordt het reisdocument ongeldig gemaakt. Ook als u de vermissing nog niet heeft gemeld bij de gemeente. Dit om misbruik te voorkomen. U kunt een nieuw reisdocument aanvragen.

Wat moet ik doen?

U hoeft geen aangifte meer te doen bij de politie. Ook niet als uw paspoort of identiteitskaart is gestolen. U moet wel een verklaring van vermissing afleggen bij de gemeente. Dit is nodig om misbruik van uw oude paspoort of identiteitskaart te voorkomen en voor de aanvraag van een nieuw reisdocument.

Verklaring van vermissing

Een verklaring van vermissing afleggen is verplicht om een nieuw reisdocument aan te vragen. Ook is het aan te raden om een verklaring van vermissing te doen als er geen nieuw reisdocument aangevraagd hoeft te worden, omdat u nog een ander reisdocument hebt. De overheid registreert bij een verklaring van vermissing het documentnummer van uw vermiste paspoort of ID-kaart. Deze registratie helpt bij de strijd tegen identiteitsfraude.

  • U legt een verklaring van vermissing af. Dat kan direct online of tegelijkertijd met een nieuwe aanvraag.
  • Na de melding registreert de gemeente uw reisdocument de vermissing. Bij controle is dan zichtbaar dat uw reisdocument ongeldig is. Hierdoor kan er geen misbruik van gemaakt worden.
  • Als u uw paspoort of ID-kaart toch nog vindt, mag u het niet meer gebruiken. U levert uw paspoort of ID-kaart in bij de gemeente zodat het ongeldig gemaakt wordt. Ook als uw paspoort of ID-kaart wordt gevonden, wordt het ongeldig gemaakt. Beiden om misbruik te voorkomen.
  • U vraagt een nieuw document persoonlijk aan bij de gemeente.
  • U moet uw paspoort of identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag.

Aangifte doen bij verzekering tegen diefstal

Is uw paspoort / identiteitskaart gestolen en bent u verzekerd tegen diefstal? Dan is het wel handig om aangifte te doen bij de politie zodat u dit kunt aantonen.

Aangifte doen in het buitenland

Bent u uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland kwijtgeraakt? Doe meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Daarna kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen.

Noodpaspoort aanvragen

Bent u uw paspoort kwijtgeraakt en moet u onmiddellijk op reis? U kunt dan een noodpaspoort aanvragen. Het noodpaspoort is alleen om te reizen. Bij de Koninklijke Marechaussee kunt u het noodpaspoort aanvragen(externe link)

U moet een verklaring van vermissing afleggen bij de gemeente. Dit is nodig om misbruik van uw oude paspoort of identiteitskaart te voorkomen én voor de aanvraag van een nieuw reisdocument.

U hoeft geen aangifte meer te doen bij de politie. Ook niet als uw paspoort of identiteitskaart is gestolen.

Verklaring van vermissing

Een verklaring van vermissing afleggen is verplicht om een nieuw reisdocument aan te vragen. Ook is het aan te raden om een verklaring van vermissing te doen als er geen nieuw reisdocument aangevraagd hoeft te worden, omdat u nog een ander reisdocument hebt. De overheid registreert bij een verklaring van vermissing het documentnummer van uw vermiste paspoort of ID-kaart. Deze registratie helpt bij de strijd tegen identiteitsfraude.

  • U vraagt een nieuw paspoort of identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente.
  • U vult een formulier in waarin u uitlegt hoe u het oude document bent kwijtgeraakt.
  • Na de melding registreert de gemeente uw reisdocument de vermissing. Bij controle is dan zichtbaar dat uw reisdocument ongeldig is. Hierdoor kan er geen misbruik van gemaakt worden.
  • Als u uw paspoort of ID-kaart toch nog vindt, mag u het niet meer gebruiken. U levert uw paspoort of ID-kaart in bij de gemeente zodat het ongeldig gemaakt wordt. Ook als uw paspoort of ID-kaart wordt gevonden, wordt het ongeldig gemaakt. Beiden om misbruik te voorkomen.
  • U kunt een nieuw document aanvragen bij de gemeente.
  • U moet uw paspoort of identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag.

In sommige gemeenten is het mogelijk om een verklaring van vermissing schriftelijk of digitaal aan te leveren. Vraag na aan uw gemeente of dit mogelijk is.

Aangifte doen bij verzekering tegen diefstal

Is uw paspoort / identiteitskaart gestolen en bent u verzekerd tegen diefstal? Dan is het wel handig om aangifte te doen bij de politie zodat u dit kunt aantonen.

Aangifte doen in het buitenland

Bent u uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland kwijtgeraakt? Doe meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Daarna kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen.

Noodpaspoort aanvragen

Bent u uw paspoort kwijtgeraakt en moet u onmiddellijk op reis? U kunt dan een noodpaspoort aanvragen. Het noodpaspoort is alleen om te reizen. Bij de Koninklijke Marechaussee kunt u het noodpaspoort aanvragen(externe link).

Wat heb ik nodig?

  • een goedgelijkende pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag. Deze pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • eventueel het buitenlandse proces-verbaal als u uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland bent kwijtgeraakt
  • pinpas (of contant geld) om te betalen

Hoe lang duurt het?

Meestal is uw paspoort of identiteitskaart na 6 werkdagen klaar.

Het kan zijn dat de gemeente onderzoek moet doen om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw paspoort of identiteitskaart krijgt.