Paspoort / identiteitskaart, kwijt of gestolen
Wat is het?
Is uw paspoort of identiteitskaart gestolen of bent u het kwijt? Dan is het verstandig om uw gestolen of verloren reisdocument zo snel mogelijk te laten registreren. Hiervoor legt u een verklaring van vermissing af bij de gemeente. Aangifte doen bij de politie is niet verplicht, maar kan verstandig zijn als er duidelijk sprake is van een misdrijf (b.v. diefstal).
Een verklaring van vermissing kunt u afleggen tegelijkertijd met de aanvraag van een nieuw reisdocument. U kunt de verklaring ook alvast digitaal doorgeven.
Afspraak maken
Voor het aanvragen van een nieuw reisdocument maakt u altijd een afspraak. Kijk voor meer informatie bij paspoort of identiteitskaart.
Vermissing doorgeven en reisdocument aanvragen
Wij werken alleen op afspraak.
Voor hulp bij het maken van een afspraak om uw paspoort of identiteitskaart aan te vragen, kunt u ook terecht bij de bibliotheek. Kijk voor meer informatie op het Informatieplein.
Hoe werkt het?
Paspoort of identiteitskaart teruggevonden?
Vindt u uw reisdocument terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij uw gemeente. U kunt uw teruggevonden document dus niet meer gebruiken als reisdocument. Het document staat namelijk als vermist geregistreerd. Deze registratie is niet terug te draaien. Het gebruik van een teruggevonden reisdocument is strafbaar. De gemeente vernietigt het document om fraude en misbruik te voorkomen.
Paspoort of identiteitskaart gevonden door iemand anders?
Heeft iemand uw reisdocument als gevonden voorwerp bij de gemeente ingeleverd? Dan wordt het reisdocument ongeldig gemaakt. Ook als u de vermissing nog niet heeft gemeld bij de gemeente. Dit om misbruik te voorkomen. U kunt een nieuw reisdocument aanvragen.
Wat moet ik doen?
Een verklaring van vermissing afleggen is verplicht om een nieuw reisdocument aan te vragen. Ook is het aan te raden om een verklaring van vermissing te doen als er geen nieuw reisdocument aangevraagd hoeft te worden, omdat u nog een ander reisdocument hebt. De overheid registreert bij een verklaring van vermissing het documentnummer van uw vermiste paspoort of ID-kaart. Deze registratie helpt bij de strijd tegen identiteitsfraude.
- U legt een verklaring van vermissing af. Dat kan direct online of tegelijkertijd met een nieuwe aanvraag.
- Na de melding registreert de gemeente uw reisdocument de vermissing. Bij controle is dan zichtbaar dat uw reisdocument ongeldig is. Hierdoor kan er geen misbruik van gemaakt worden.
- Als u uw paspoort of ID-kaart toch nog vindt, mag u het niet meer gebruiken. U levert uw paspoort of ID-kaart in bij de gemeente zodat het ongeldig gemaakt wordt. Ook als uw paspoort of ID-kaart wordt gevonden, wordt het ongeldig gemaakt. Beiden om misbruik te voorkomen.
- U vraagt een nieuw document persoonlijk aan bij de gemeente.
- U moet uw paspoort of identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag.
Aangifte doen bij verzekering tegen diefstal
Is uw paspoort / identiteitskaart gestolen en bent u verzekerd tegen diefstal? Dan is het handig om aangifte te doen bij de politie zodat u dit kunt aantonen.
Aangifte doen in het buitenland
Bent u uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland kwijtgeraakt? Doe meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Daarna kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen.
Noodpaspoort aanvragen
Bent u uw paspoort kwijtgeraakt en moet u onmiddellijk op reis? U kunt dan een noodpaspoort aanvragen. Het noodpaspoort is alleen om te reizen. Bij de Koninklijke Marechaussee kunt u het noodpaspoort aanvragen.
Wat heb ik nodig?
- Een goedgelijkende pasfoto die
- niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag en
- voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Eventueel het buitenlandse proces-verbaal als u uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland bent kwijtgeraakt
- Pinpas. U betaalt direct bij de aanvraag.
Hoe lang duurt het?
Meestal is uw paspoort of identiteitskaart na 6 werkdagen klaar.
Het kan zijn dat de gemeente onderzoek moet doen om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw paspoort of identiteitskaart krijgt.